تبلیغات
زاخاربازی زاخاربازی - راه من
 

راه من

نویسنده: pouya r

 

بنام ایزد منان


سلام دوستان
با نقد و بررسی کار جدید عرفان و خشایار بنام راه من در خدمتتون هستیم .

مقدمه :
همون طور که میدونیم عرفان از رپرای خوب ایرانی مقیم آمریکا میباشد و تو این 4-5 سال رپری موفق بوده و هوادارای زیادی جمع کرده. عرفان رپری بوده که با ساختن وبلاگ و ارتباط با هواداراش دست به ابتکار جالبی زده که این حرکت قابل تقدیره ( هر چند پاسخ دادن به حرفای بی مورد و بی اساس مخالفانش تو وبلاگ کار زیاد جالبی نیست ) . آهنگ و موزیک ویدیو راه من دومین آهنگ پخش شده از دومین استودیو آلبوم عرفان بنام همیشگی هستش که از کمپانی سرشناس پخش موزیک ایرانی یعنی آونگ پخش خواهد شد و عرفان با حذف الفاظ رکیک این آهنگ رو پاک کرده . تو این آهنگ همراه عرفان همیار همیشگی و رفیق شفیقش خشایار حضور داره . در اینجا قصد داریم به بررسی این آهنگ و کلیپای عرفان بپردازیم امیدواریم که لذت ببرید .




کلیپ شناسی :
بدون شک یکی از دلایل موفقیت عرفان کلیپ های حرفه ای که برای آهنگاش ساخته میشه هستش . کلیپای حرفه ای خط من و جاده و 100 قسم بر این مساله مهر تایید میزنن . کلیپ تصمیم که با توجه به موضوعش تونست عدم موفقیت آهنگ رو جبران کنه و این قدرت یه کلیپ خوب رو تو رپ نشون میده که رپ ما در این مساله دچار ضعف هستش که البته نباید محدودیت در ایران رو نادیده گرفت . کلیپ راه من از نظر کیفیت یه کلیپ با کیفیت تصویر بالا هست که این کلیپ به کارگردانی الکس فررا هست .

ژانر شناسی :
این آهنگ به ژانر فلسفی گنگ هست که عرفان همون طور که ثابت شده عرفان در این مدل کار کردن مهارت داره .

بررسی آهنگ :
این آهنگ شامل 3 کروس و 3 ورس هست و مدت زمان آهنگ 5 دقیقه و 9 ثانیه هست .

ورس 1:
قاتل تا که صاحب همتون از دم // شاعر تا که سایه کار بگیره هر شهر
عاشق تا که وا شه یه راه به قلبم // کاسب تا که مایهٔ ما بریزه از سقف
هر چه که دیدم و هر چه شنیدم و // حرفه رفیقمو از بر دارم
نمی‌تونه هیچوقت بگیره اونو از من
هر چه ندیدمو، مرز عزیزمو // سمت مسیرمو در سر دارم
نمی‌تونه هیچوقت بگیره اونو از من
سراسیمه از ترس، من باکیمه اصلا // میرم میگم میرسم روزی بگیره حرفم
قاتلم شاعرم عاشقم کاسبم دائما // تا که من واسه راپ ظاهراً باطنا قالبم
حرفمو نمیدونن قلبمو نمیخونن ترجمه بکنن این اشعارو // اشعارم اشکامن تا ابد ما پایدار
با اسلحه نمی‌تونن فلسفه نمی‌تونن ترجمه بکنن این اسرارو // افکارم، همراهم با قلم تا پای دار

بررسی ورس 1:
این ورس رو عرفان به صورت تکی اجرا میکنه و از نظر تکست بسیار غنی هست ولی استایل عرفان و تغییرهای پیاپی استایل تو این ورس زیاد چنگی به دل نمیزنه . بیت "قاتل تا که صاحب همتون از دم // شاعر تا که سایه کار بگیره هر شهر "
شاه بیت این آهنگ تو این ورس قرار داره و این ورس در کل نمره قبولی میگیره .

کروس :
قاتل ، شاعر، عاشق، کاسب ، آره تا که بخوابم // تا که وا شه واسه ما یه راه تازه به کارم
نا‌ کس سال به ساله داره چاله جاده راهم // تازه کاره خوابه خوابه، راه چاره چه دارن
یا که مایه داره یا که باید خایه بمالن // واژه‌های آیه شاخه ، آخه وارد به کارم
واسه ما یه کاره آره سایه سایه کنارم // آره واسه مایه پایه تا شه مایه فسادم
راه من، کاره من، به کارمم واردم // آره پس ، کاره من، ماله من، ماله من

بررسی کروس :
کروس این آهنگ رو هم عرفان میخونه و سعی کرده که با قافیه بازی اول کروس خواننده رو جذب کنه که کار بسیار حرفه ای هست و استایل خوندن عرفان تو کروس بسیار جدی و اگرسیو هست (به طوری که شنونده احساس میکنه عرفان داره بهش حمله میکنه ) . در کل میشه گفت که کروس این آهنگ بهترین بخش این آهنگ هست و عرفان کروس رو تقریبا بدون نقص اجرا میکنه .

ورس 2:
واسه ما یه کاره، آآره کی‌ میگه؟ آی آی // صه صدای خشا شایاره که میگه وای وای
نه، داره میگه ‌ای وای، نداره دیگه اشکال // بد باشه حرف، حق باشه حرف، همرام، همواره میره پی‌ کار
متلاشی میشی‌ ببین بشین پس، نیستم کشیش من // بدون که هیچوقت بخشش نمیدم
با عرف دنبالتیم تو اتاقتیم // حالا باید باشی‌ زیره فرشه نشیمن
عمو نگو که رپری هوسی پسر// توی کارم دورم دارم عوضی‌ چقدر
نگیری خودتو با من عوضی‌ یه وقت // چونکه بلا ملا میاد سرت عوضی‌ یه وقت

بررسی ورس 2 :
ورس دوم همکاری مشترک عرفان و خشایار هست که عرفان ورس رو شروع میکنه و بعد خشی اون رو ادامه میده و عرفان باز در آخر اون رو تموم میکنه که این تلفیق باعث جذاب شدن آهنگ میشه و کار بسیار رایجی در رپ هست. نکته جالب اینه که استایل خشایار در این ورس غالب بر استایل عرفان هستش و تکست این ورس با وجود اینکه به قدرت ورس اول نیست ولی باز هم بسیار قوی و حرفه ای هست .

کروس 2 :
قاتل ، شاعر، عاشق، کاسب ، آره تا که بخوابم // تا که وا شه واسه ما یه راه تازه به کارم
نا‌ کس سال به ساله داره چاله جاده راهم // تازه کاره خوابه خوابه، راه چاره چه دارن
یا که مایه داره یا که باید خایه بمالن // واژه‌های آیه شاخه ، آخه وارد به کارم
واسه ما یه کاره آره سایه سایه کنارم // آره واسه مایه پایه تا شه مایه فسادم

همون کروس بدون تغییر

ورس 3 :
چونکه میبینین چیزی نیست باتون // میبینین میشینین میرینین جاتون
میگیرین ساطور میمیرین با باتوم // سیریشین کلیدین ول نمیکنی‌ مارو
شاخ نشو نمیدم جواب که // میترکونمت با تپانچه
انقدر میزنمت یواش که// دکوراسیونه بدنت خراب شه
قاتل شاعر عاشق کاسب آره تا که بخوابم // نکن چونکه بدون بعدش فکّت رسما به گا رفت
صدا عرفان و خشی وقتی‌ پخش خوبه // تا کر شه گوشت با همون پرده که توشه
داش من این دوره دوره ماست // حتی با میکروفن میریم دوره کره ماه
میریم بالااوج شهرت ماست // اوج قدرت داریم تخم و جرات

بررسی ورس 3:
ورس سوم رو خشایار به تنهایی میخونه . تو این ورس تکست از حالت فلسفی بودن کمی خارج میشه و به سمت گنگ سوق پیدا میکنه و استایل خشایار تو این ورس بسیار قوی هست و این ورس بهترین ورس کار هست که توسط خشایار اجرا میشه و تنها نقطه ضعف میشه به افکت های نه چندان جالب که برای سانسور استفاده شده نام برد .

کروس 3 :
قاتل ، شاعر، عاشق، کاسب ، آره تا که بخوابم // تا که وا شه واسه ما یه راه تازه به کارم
نا‌ کس سال به ساله داره چاله جاده راهم // تازه کاره خوابه خوابه، راه چاره چه دارن
یا که مایه داره یا که باید خایه بمالن // واژه‌های آیه شاخه ، آخه وارد به کارم
واسه ما یه کاره آره سایه سایه کنارم // آره واسه مایه پایه تا شه مایه فسادم
راه من، کاره من، به کارمم واردم // آره پس ، کاره من، ماله من، ماله من

کروس بدون تغییر

بررسی فنی آهنگ :
بیت این کار با سمپل و ساز زنده ساخته شده که اجزای سازنده اصلی این بیت 1: درام هست که خب از درامهای بیت سازی غربی مثل کارای لیل واین و خیلی های دیگه ... استفاده شده .
2: اورگ که برای اکورد گیری استفاده شده  3: سمپل اسنر یا همون صدای دست زدن که می شنوید که یکی از اجزا یا زیر شاخه های همون درام هست .

4: نوفه : به صداهای غیر موسیقیایی نوفه می گن مثل صدای شکستن شیشه که یکی از اجزای سازنده این بیت هست و چندتای دیگه که تو این بیت استفاده کردن .

5: سنتور که بنظر می رسه زنده اجرا کردن که خب حرکت جالبی کردن یه جور تلفیق بیت سازیه غربی و بیت سازیه سنتی خودمون هست مثل صامت و کسای دیگه که این کارو میکنن .

از نظر استایل باید بگم که تو این کار عرفان و خشایار سعی کردن یه استایل متفاوت بکار ببرن و نصف بیشتر کار و رگی خوندن مثلآ ورس اول عرفان که صداشو تیون کرده بودن که خب این کار هنوز به اونصورت تو رپ فارس انجام نمیدن به غیر از چند نفر .

از نظر تکست باید بگیم که بیشتر بنظر ما تبلیغ کمپانی پایدار بود و یه جورایی شاخ شدن .

از نظر میکس ومستر کار بسیار قوی بود مخصوصا قسمت زیر صداها و قافیه ها که اگه این کار و با هدست گوش کنید متوجه ظرافت این  کار می شید .

بررسی کلی آهنگ :
آهنگ راه من با وجود این که از آهنگ دوباره ضعیف تره ولی باز هم در کل نمره قابل قبولی میگیره . باید منتظر بود و دید که بقیه آلبوم همیشگی عرفان که به زودی زود منتشر میشه ؛ بود و دید عرفان چه چیزی رو برای رو کردن داره و این آلبوم که مدت هاست حرفش سر زبون هاست چه جوری از آب میاد . در آخر یه خسته نباشید به همه بچه های پایدار میگیم و براشون آرزوی موفقیت داریم .

دانلود آهنگ :

Beat Rate : 128kbps

تکست آهنگ :

ورس 1:
قاتل تا که صاحب همتون از دم // شاعر تا که سایه کار بگیره هر شهر
عاشق تا که وا شه یه راه به قلبم // کاسب تا که مایهٔ ما بریزه از سقف
هر چه که دیدم و هر چه شنیدم و // حرفه رفیقمو از بر دارم
نمی‌تونه هیچوقت بگیره اونو از من
هر چه ندیدمو، مرز عزیزمو // سمت مسیرمو در سر دارم
نمی‌تونه هیچوقت بگیره اونو از من
سراسیمه از ترس، من باکیمه اصلا // میرم میگم میرسم روزی بگیره حرفم
قاتلم شاعرم عاشقم کاسبم دائما // تا که من واسه راپ ظاهراً باطنا قالبم
حرفمو نمیدونن قلبمو نمیخونن ترجمه بکنن این اشعارو // اشعارم اشکامن تا ابد ما پایدار
با اسلحه نمی‌تونن فلسفه نمی‌تونن ترجمه بکنن این اسرارو // افکارم، همراهم با قلم تا پای دار


کروس 1 :
قاتل ، شاعر، عاشق، کاسب ، آره تا که بخوابم // تا که وا شه واسه ما یه راه تازه به کارم
نا‌ کس سال به ساله داره چاله جاده راهم // تازه کاره خوابه خوابه، راه چاره چه دارن
یا که مایه داره یا که باید خایه بمالن // واژه‌های آیه شاخه ، آخه وارد به کارم
واسه ما یه کاره آره سایه سایه کنارم // آره واسه مایه پایه تا شه مایه فسادم
راه من، کاره من، به کارمم واردم // آره پس ، کاره من، ماله من، ماله من

ورس 2:
واسه ما یه کاره، آآره کی‌ میگه؟ آی آی // صه صدای خشا شایاره که میگه وای وای
نه، داره میگه ‌ای وای، نداره دیگه اشکال // بد باشه حرف، حق باشه حرف، همرام، همواره میره پی‌ کار
متلاشی میشی‌ ببین بشین پس، نیستم کشیش من // بدون که هیچوقت بخشش نمیدم
با عرف دنبالتیم تو اتاقتیم // حالا باید باشی‌ زیره فرشه نشیمن
عمو نگو که رپری هوسی پسر// توی کارم دورم دارم عوضی‌ چقدر
نگیری خودتو با من عوضی‌ یه وقت // چونکه بلا ملا میاد سرت عوضی‌ یه وقت

کروس 2 :
قاتل ، شاعر، عاشق، کاسب ، آره تا که بخوابم // تا که وا شه واسه ما یه راه تازه به کارم
نا‌ کس سال به ساله داره چاله جاده راهم // تازه کاره خوابه خوابه، راه چاره چه دارن
یا که مایه داره یا که باید خایه بمالن // واژه‌های آیه شاخه ، آخه وارد به کارم
واسه ما یه کاره آره سایه سایه کنارم // آره واسه مایه پایه تا شه مایه فسادم

ورس 3 :
چونکه میبینین چیزی نیست باتون // میبینین میشینین میرینین جاتون
میگیرین ساطور میمیرین با باتوم // سیریشین کلیدین ول نمیکنی‌ مارو
شاخ نشو نمیدم جواب که // میترکونمت با تپانچه
انقدر میزنمت یواش که// دکوراسیونه بدنت خراب شه
قاتل شاعر عاشق کاسب آره تا که بخوابم // نکن چونکه بدون بعدش فکّت رسما به گا رفت
صدا عرفان و خشی وقتی‌ پخش خوبه // تا کر شه گوشت با همون پرده که توشه
داش من این دوره دوره ماست // حتی با میکروفن میریم دوره کره ماه
میریم بالااوج شهرت ماست // اوج قدرت داریم تخم و جرات

کروس 3 :
قاتل ، شاعر، عاشق، کاسب ، آره تا که بخوابم // تا که وا شه واسه ما یه راه تازه به کارم
نا‌ کس سال به ساله داره چاله جاده راهم // تازه کاره خوابه خوابه، راه چاره چه دارن
یا که مایه داره یا که باید خایه بمالن // واژه‌های آیه شاخه ، آخه وارد به کارم
واسه ما یه کاره آره سایه سایه کنارم // آره واسه مایه پایه تا شه مایه فسادم
راه من، کاره من، به کارمم واردم // آره پس ، کاره من، ماله من، ماله من


امتیاز به اجزای کار :

ورس 1:

تکست : 8.75 از 10
استایل : 7.5 از 10

کروس :

تکست : 9 از 10
استایل : 9 از 10

ورس 2 :

تکست : 8 از 10
استایل : 7 از 10

ورس 3:

تکست : 9 از 10
استایل : 8 از 10

بیت : 8 از 10
میکس و مستر : 10 از 10


تهیه کنندگان این مطالب هر کدام در بخش های خود :

 

() نظرات