تبلیغات
زاخاربازی زاخاربازی - نقد
 

نقد

نویسنده: pouya r

 


سلام دوستان
با نقد و بررسی کار جدید تن به 10 و ساتراپ بنام بدو دنبال بازیت در خدمتتون هستیم .یه همکاری جدید و جالب ، میشه گفت همکاری صامت و تن به ده .

مقدمه :
ساتراپ عضو صامت هست و اکثر کسایی که رپ گوش میکنند میشناسنش او با صدای خاص و استایل جالبش طرفدارای خاص خودشو داره و آهنگاش با رضا پیشرو از بهترین آهنگایی هست که وارد رپ فارسی شده ، زمانی هم او در گروه نابغه ها مشغول به فعالیت بود که به نظرمان اگر این گروه فعالیت خودشو ادامه میداد در حال حاضر میتونست یکی از قویترین گروهها تو رپ فارسی باشه گرچه نابغه ها رو میشه همون صامت یاد کرد اما به هر حال سبک و کارای متفاوتی رو ارائه میداد .

تن به ده نیز از گروههای پر کار اخیر به شمار میان که آهنگای مناسب و روتینی رو در پرونده خودشون دارند، این گروه همکاری های زیادی با خوانندگان معروفی مثل سعید کرمانی،مهداد ماف، TM bax و ... داشتند .این گروه پروداکشن های خیلی قوی داره و حرفه ای ترین گروه رپ فارسیه که هم آهنگساز هم پردیوسر و هم گرافیست حرفه ای دارن در واقع می شه  از این گروه به عنوان استعداد پرور واقعی یاد کرد که البته در امر آهنگسازی قوی نباید تی ام بکس رو فراموش کنیم . توضیحات کامل تر رو می توانید در مقدمه نقد و بررسی آهنگ بازی تعطیل مشاهده نمایید .

طبق معمول علاوه بر نقد آهنگ مصاحبه ی کوتاهی با پرهام سزار داشتیم که به سوالاتی جواب دادن .



توضیحات پرهام سزار :
متحدین : تهی تو سایت خودش اعلام کرده که برای پخش این کار از من اجازه گرفته شده !
پرهام سزار : عروس پاش می لنگه می گه زمین کجه
پرهام سزار : دقیقا بر عکس همین مسئله بود که متاسفانه کسی آهنگ و از رو سایت ها برنداشت
متحدین : قبل عید از شما پرسیدم که آهنگ کی پخش می شه ؟ گفتین تا عید پخش می شه بعد تیر پخش شده تو آهنگ اعضای قدیمی چرا شرکت نکردن ؟
پرهام سزار : دلیل خاصی نداشت ، بچه ها وقت نداشتن تحصیلات و اینا ...
متحدین : آخه بچه های قدیمی گروه نسبت به قبل کمی کم کار شدن عده ای نگران شدن که آیا تن به 10 هم داره مثل زدبازی می شه ؟
پرهام سزار : نه همه چی ردیفه شایعه زیاده ...
متحدین : انشاالله گروه ترک جدید داره ؟
پرهام سزار : آره چند تا ترک باهم در حال آماده شدنه و آلبوم ....

توضیحات حسین تهی در مورد آهنگ :
توضیحاتی که تو سایت خودش داده رو می تونید اینجا مشاهده نمایید .

مشخصات آهنگ :
آهنگ 2 دقیقه و 50 ثانیه بوده و از 3 ورس و 3 کروس و اینترو و اوترو تشکیل شده که ورس ها به ترتیب توسط ساتراپ ، پرهام سزار و امیر خلوت اجرا میشه .

اینترو :
تن به 10 ... ساتراپ ... هه ههه ... می شناسی ما رو ... تن به 10 ، ساتراپ

بررسی اینترو:
 اینترو آهنگ معرفی افراد رو در بر گرفته (تن به ده ..ساتراپ ..میشناسی مارو)
در آخر اینترو هم نوعی اخطار به مخاطب آهنگش میده در کل اینترو به صورت معمولی اجرا شده

ورس 1 :
داداشمون معروف دورش شلوغ پلوغ // هرجا میره پر طرفدار سوسول موسول ها
همه زیر پونزده شونزده // عاشق دنب موشیتن و کفشات نیستن
پول ددیت تو جیب ، میشه کلیپ رو پی ام سی // با صد تا زیر آبی که عمرا تو چشم نمیشی
مشهور ، بدو دنبال بازیت عشقی // تو با سوزن موزن حال میکنی ما با حسی
که تو کلمه هامونه میریم تا فضا و // بعد ، برمیگردیم تو فضا و شهر
دنبال دافی ، اثرات اسکناس نه // قبلا رو حوض میخوندی الان هم ایران موزیک هست
پس تخ دو زرده نذاشتی نه ؟ // اون قدر کثافت کاری کردی تو عمرتم
که اذت میبرن ازت مثل ملیجک // و دوست دارن همه تو رو قد پریوش

بررسی ورس 1 :
ورس یک توسط ساتراپ اجرا میشه با همون استایل و صدای همیشگی،که تونسته با گیرایی خاص صداش منظور خودشو به صورت قابل توجهی برسونه ...این ورس رو ساتراپ معمولی اجرا کرده و از نحوه خوندن خاصی استفاده نکرده .
باید توجه داشت که با همون گیرایی خاصش به نظرم از صدا و استایلش تو این آهنگ کم گذاشته
ساتراپ ورس رو یکنواخت اجرا میکنه که اگر متناسب با آهنگ هم تهاجمی بودن کار رو بالا میبرد هم جنبه فان بودن رو آهنگ از جذابیت بیشتری برخوردار بود همانند ورس 3 ...نمیشه این رو اشکال بزرگی گرفت اما از ساتراپ انتظار اجراهای قویتری میره .
از لحاظ تکست نمیشه نمره بالایی بهش داد اما ساتراپ تونسته با کنایه های مناسب و خوب که گفته به قشنگتر شدن هر چه بیشتر آهنگ کمک کنه برای مثال: "دنبال دافی ، اثرات اسکناس نه // قبلا رو حوض میخوندی الان هم ایران موزیک هست "
بیشتر ورس از کنایه های زیبا استفاده شده قسمتی از تکست منظورشو صریح میرسونه و بعدش یکم تکستش سنگین تر میشه( پس تخم دو زرده نذاشتی نه ؟ // اون قدر کثافت کاری کردی تو عمرتم
که لذت میبرن ازت مثل ملیجک // و دوست دارن همه تو رو قد پریوش )
این قسمت نیز منظورش این بوده که واسه رپ یا چیزایی که میگی کاری نکردی و دیگه کسی اون احترام سابق رو واست قائل نیست .
در کل تکست محتوایی معمولی داره و بارزترین نکتش اینه که کلماتو به صورت زیبایی با اصطلاحات مختلف،گیرا رو بیت سوار کرده.

کروس :
بدو دنبال بازیت نگو ستاره دنباله داری // بدو دنبال بازیت حواست رو جمع کن ( repeat:2 )

بررسی کروس :
کروس 1 بیت هست که 2 بار تکرار میشه. شاید بشه گفت ضعیفترین قسمت کار کروسش هست جای تعجب داره که چرا کروس هم به لحاظ معنی هم به لحاظ اجرا اینقدر ساده شده ، با توجه به اینکه چند ماه خبر از همکاری بزرگ ساتراپ و تن به ده بود انتظار بیشتری میرفت .
برای مثال تکستی که تو کروس به کار رفته میتونست بهتر هم باشه و از قافیه مناسبتری استفاده شه چون معمولا با این جور موضوعها اگر در شعر قافیه بازی بیشتری انجام شه به ذهن شنونده بیشتر میشینه
این قسمت رو ساتراپ اجرا میکنه با استایل جالب و خوبی که گرفته باعث شده کروس جذاب شه کمی هم به صورت فان خونده که همراه با زیر صداها و افکتهای مناسب به بهتر شدنه این قسمت کمک کرده .

ورس 2 :
تو دلت هنوز معتل کلیده بمون //پرهام پای تِرک میرینه به روت
داشی تو از اونا بودی که پز به ما میداد // اونوقت به من میگی از استان گیلان
اول میگی از کمر های باریک و میزون // فرداش صبح هست گل ناز بیرون
تو حالا تو مسیر پا بذار // ولی همیشه طرفدارای ما خاصه داش
هنوز جاده مون پهنه و بازِ باز // ترک ها از اینجا میگیره تا لاس و گاس
طرفدارا با ما ان بدتر از قبل // ولی با شما همه اوبی ها مستن همش
ما خیلی از این داستان ها داشتیم // ولی انگاری تمومه باطریت ایندفعه
چون رودخونه برعکسه و // کفه حقیقت روی ترازو ها بیشتره

بررسی ورس 2:
ورس 2 توسط پرهام سزار خونده میشه که مانند ورس اول اجرا میشه صدا و استایل سزار روی بیت خیلی خوب هماهنگی داره و از لحاظ صدا و استایل مشکلی نداره اما صدای سزار یکم افتاده تر از 2 ورس دیگه به نظر میاد اگه سعی میکرد قدرت خوندنش واسه این آهنگ رو میبرد بالا بهتر میشد ؛ در بعضی جاها هم کلمات درست ادا نمیشن .
این ورس در ادامه ورس قبلی گفته شده و هماهنگی بسیار جالبی رو بین هم به وجود اورده و مسائلی که از مخاطبش مورد انتقادش بوده رو به صورت صریحتری بیان میکنه ، باید گفت این قسمت نیز جذابیت فوق العاده ای نداره و اکثرش هم به خاطر موضوع آهنگه که سطح کار رو پایین آورده .  حُسن تکست اینه که شنونده نیازی به فکر کردن نداره تا بفهمه خواننده چه مطلبی رو بیان میکنه (اول میگی از کمر های باریک و میزون // فرداش صبح هست گل ناز بیرون // تو حالا تو مسیر پا بذار // ولی همیشه طرفدارای ما خاصه داش) به نظرم بهترین قسمت تکست ، این قسمته .

کروس :
بدو دنبال بازیت نگو ستاره دنباله داری // بدو دنبال بازیت حواست رو جمع کن ( repeat:2 )

همان کروس بدون تغییر

ورس 3 :
هنوز خیلی کار داری تا پر شی مثل ما // یارو ففله با گوشواره پز میده به ما
پی ترشیده های سربه هواست هنوز // میخونه تا فنچول جمع بشن باز پهلوش
میگی وارث نسل رپ زیرزمینی // خب ولی به کار که نیومدی سیب زمینی
په ، ما پاتوقمون زیرزمین نی // بپا جایی تو رو یه بار دیدیم زیر نگیریم
فیلم ها روی صحنه هم که ریدی رفت داش // میخونی خالطور و از توپاک میگی فرداش
این یکی تی ان تی نترکید و چس شد رفت // حالا باز بشین الکی بده فسفر تب
ما یکه رپیم و کارمون رو دست نداره // زندگی تو هم که واس ما سوژس تمام
میندازم سه تا خط رو بدنت یادگار // که هروقت تو آینده من رو دیدی یادت باشه

بررسی ورس 3 :
باید گفت بهترین و زیباترین قسمت آهنگ ورس 3 هستش که توسط امیر خلوت اجرا میشه استایل و صدای بسیار خوبی داره که بر عکس دو ورس قبلی با شور و هیجانی که تو خوندن داره شنیدنشو زیبا کرده ، با قدرت و سریع کلمات رو ، رو بیت میره و جذابیت خاصی رو به آهنگ می ده .
همین نحوه اجرا طرفدارای زیادی رو جذب کرده تا جایی که جز استعدادهای رپ به شمار میاد اما جای کار زیاد داره و میتونه بیشتر پیشرفت کنه تنها نکته ای که میشه بهش اشاره کرد اینه که اگر بعضی کلمات واضح تر خونده میشد گیرا تر بود مثلا: (یارو ففله با گوشواره پز میده به ما یا حالا باز بشین الکی بده فسفر تب) اگه آخر بیت واضح تر بیان میشد واسه بعضی افراد درکش بهتر بود .
تکست ورس 3 نیز در ادامه ورس 2 هست و یکی از نکات مثبت کار همینه
این قسمت در کلاس دو ورس قبل نوشته شده اگر در تکست از قافیه بازی بیشتری استفاده میشد کلا ورس فوق العاده ای میشد...درون مایه تکست در 1 خط قرار میگیره اول اشاره میکنه که هنوز کارای زیادی باید انجام بدی و به ما برسی و سپس به نیش و کنایه و تمسخر مخاطبش میرسه
(میگی وارث نسل رپ زیرزمینی // خب ولی به کار که نیومدی سیب زمینی // په ، ما پاتوقمون زیرزمین نی // بپا جایی تو رو یه بار دیدیم زیر نگیریم)میشه گفت جذابترین قسمت ورس آخر این قسمت از تکست بود .

اوترو
هه هه هه ... کلیدت پیدا شد

بررسی اوترو:
 اوترو آهنگ نیز ساده به کار رفته . میشه برداشت کرد منظور این بوده که راه رو ما بت نشون دادیم ؛ کنایه به آهنگ کلید داره .

بررسی فنی آهنگ :
بیت این کار با سمپل ساخته شده که یه کار ممتد هست و تو یه خط پیش میره که اکشن بازی خاصی نداره ، ساتراپ ملودی فان زده و باید به این موضوع اشاره کرد که سعی نشده تنوعی تو بیت به کار برده شه و یک ریتمه پی در پی داره که در بعضی جاها تغییر جزئی میکنه مثلا ریتمی زیاد یا کم میشه و صرفا بیت معمولی هستش البته این ایراد یا اشکال نیست چون اکثر بیت ها به نوعی باید اینجوری باشه اما چون آهنگ موضوع خاصی داره اگه سعی میشد تنوع بیشتری توش به کار برده شه بهتر بود اما نکته جالب از نظر استایل قسمت کروس کار هست که یه جورایی صدای بم و فسه با هم تلفیق شده که البته به نظر من تو میکس و مستر این قسمت کار از نرم افزار Antares.Harmony.Engine استفاده شده که کمک میکنه به خوبی فاصله صدا رو ازش گرفت ، منظورم همون گام بالایی که زیر کار هست که فضا داده به کار کلا از نظر کیفیت ووکال و میکس و مستر کار در سطح بالایی هست مخصوصا میکس و مستر که تونسته صداهای عجیبی مثل خنده رو سینک کار کنه .

بررسی کلی آهنگ :
آهنگ برو دنبال بازیت یک کار دیس محسوب میشه( از همکاری ساتراپ سزار و خلوت) همانطور هم که قبلا اشاره شد جای سوال بزرگ هست که چرا ین همکاری بزرگ باید موضوعش این باشه، حسین تهی با کارها و افت اخیرش اصلا سوژه مناسبی نبود که بخواد این آهنگ اجرا بشه میشد به موضوعهای جذابتر و بهتر پرداخته شه. این نکته رو هم باید اشاره کرد چرا گروه تن به ده در رنج آهنگای شاخ و گنگ مدام فعالیت میکنه که همین باعث افت میشه . در کل 3 ورس به خوبی اجرا شدند و کروس نیز از کیفیت بالایی برخوردار نبود با توجه به اینکه قبلا در خبرها از این آهنگ به عنوان سوپرایز یاد شده بود انتظار کار بهتری نسبت به این داشتیم .
جالب انجاست که حسین تهی هم در پاسخ به این حرکت اظهار نظرهایی رو داشته که به نظرم جای تاسفه که نگاه یه رپر به شیش و هشت اینجوریه و می گه امینم 8&6 می خونه یا ... تا شفاف سازی کنه اما قسمت دیگر گفته هاش صحیح و درسته در باب تنوع در موضوع آهنگ ها و ....

نقد موضوعی کل آهنگ:
 به نظرم این آهنگ و موضوعش در حد این چنین همکاری نبود که بخواد خواننده دیگری رو مورد حمله قرار بده اگر تلاش میکردند در مورد مسائل روز یا موضوعی که عامه پسند هست اجرا کنند بسیار همکاری قشنگتری میشد .

دانلود آهنگ :

Bit Rate : 192kbps

Bit Rate : 128kbps

Bit Rate : 64kbps

تکست آهنگ :

اینترو :
تن به 10 ... ساتراپ ... هه ههه ... می شناسی ما رو ... تن به 10 ، ساتراپ

ورس 1 :
داداشمون معروف دورش شلوغ پلوغ // هرجا میره پر طرفدار سوسول موسول ها
همه زیر پونزده شونزده // عاشق دنب موشیتن و کفشات نیستن
پول ددیت تو جیب ، میشه کلیپ رو پی ام سی // با صد تا زیر آبی که عمرا تو چشم نمیشی
مشهور ، بدو دنبال بازیت عشقی // تو با سوزن موزن حال میکنی ما با حسی
که تو کلمه هامونه میریم تا فضا و // بعد ، برمیگردیم تو فضا و شهر
دنبال دافی ، اثرات اسکناس نه // قبلا رو حوض میخوندی الان هم ایران موزیک هست
پس تخ دو زرده نذاشتی نه ؟ // اون قدر کثافت کاری کردی تو عمرتم
که اذت میبرن ازت مثل ملیجک // و دوست دارن همه تو رو قد پریوش

کروس :
بدو دنبال بازیت نگو ستاره دنباله داری // بدو دنبال بازیت حواست رو جمع کن ( repeat:2 )

ورس 2 :
تو دلت هنوز معتل کلیده بمون //پرهام پای تِرک میرینه به روت
داشی تو از اونا بودی که پز به ما میداد // اونوقت به من میگی از استان گیلان
اول میگی از کمر های باریک و میزون // فرداش صبح هست گل ناز بیرون
تو حالا تو مسیر پا بذار // ولی همیشه طرفدارای ما خاصه داش
هنوز جاده مون پهنه و بازِ باز // ترک ها از اینجا میگیره تا لاس و گاس
طرفدارا با ما ان بدتر از قبل // ولی با شما همه اوبی ها مستن همش
ما خیلی از این داستان ها داشتیم // ولی انگاری تمومه باطریت ایندفعه
چون رودخونه برعکسه و // کفه حقیقت روی ترازو ها بیشتره

کروس :
بدو دنبال بازیت نگو ستاره دنباله داری // بدو دنبال بازیت حواست رو جمع کن ( repeat:2 )

ورس 3 :
هنوز خیلی کار داری تا پر شی مثل ما // یارو ففله با گوشواره پز میده به ما
پی ترشیده های سربه هواست هنوز // میخونه تا فنچول جمع بشن باز پهلوش
میگی وارث نسل رپ زیرزمینی // خب ولی به کار که نیومدی سیب زمینی
په ، ما پاتوقمون زیرزمین نی // بپا جایی تو رو یه بار دیدیم زیر نگیریم
فیلم ها روی صحنه هم که ریدی رفت داش // میخونی خالطور و از توپاک میگی فرداش
این یکی تی ان تی نترکید و چس شد رفت // حالا باز بشین الکی بده فسفر تب
ما یکه رپیم و کارمون رو دست نداره // زندگی تو هم که واس ما سوژس تمام
میندازم سه تا خط رو بدنت یادگار // که هروقت تو آینده من رو دیدی یادت باشه

اوترو
هه هه هه ... کلیدت پیدا شد

امتیاز به اجزای کار :

نمراته تکست از نظره معنی و مفهوم عامیانه و متناسب با موضوع در ورس ها + کروس به صورته جدا گانه:

ورس 1 : 8 از 10
ورس2 : 7.5 از 10
ورس 3 : 8.5 از 10
کروس: 6.7 از 10

نمراته تکست از نظره رعایته اصول و قاعده ی مربوط به رپ(سیلاب و وزن و...)در هر ورس به صورته جدا گانه:

ورس 1 :8.2 از 10
ورس 2 :8  از 10
ورس 3 : 8.5 از 10
کروس: 6.7 از 10

نمراته استایل در هر ورس + کروس به صورته جداگانه:

ورس1 : 7.5 از 10
ورس2 :7  از 10
ورس3: 8.75 از 10
کروس: 6.5 از 10

نمرات بیت و میکس و مستره کار و ضبط وکال:

بیت : 7 از 10
میکس و مستر : 9.5 از 10
ضبطه ووکال : 9 از 10

 

() نظرات